30 mars 2011

Att vara gravid är ingen sjukdom..

I Sverige så har man knappast några fördelar/förståelser som gravid, det är ingen sjukdom får de flesta kastat i ansiktet när de försöker yttra sig om hjälp, eller kanske pipa fram en klagan om att ryggen värker...Det ska bara vara så, punk o slut helt enkelt. Men endå ska man undvika det ena med det andra, inte äta det, inte dricka det, inte göra si eller så, inte klättra högt, inte lyfta tungt. Ja lista kan göras lång med saker som man endå inte ska eller bör göra.. Om man skulle lyssna på alla dessa blablabla, så skulle man nästa bara behöva ligga i soffan o glo...eller just det, det var ju ingen sjukdom...det är snurrigt det där... Jag var iaf på gymmet igår, och jesus i havet va jag var gravid igår, NOT. Jag lyfte, konkade och tog i för hela mitt kung o fosterland. Jag vet inte om det var inbildning, men jag tyckte att folk tittade igår, antingen var det för att de flesta tror att när man är gravid så ska man inte träna, då ska man vara hemma och ta det lugnt, njuta och vänta.. Vänta på vadå?? Jag njuter när jag är på gymmet och där tänker jag vara så länge jag orkar, vill o kan tills Elsa tittar ut. Eller så tittade de på mig och undrade om jag var gravid eller bara har ätit lite många bullar...? Vet inte riktigt, men det bjöd jag på iaf. Ett skitbra pass fick jag till och jag har sån j**vla träningsvärk i biceps och axlar idag. Mina träningspass nu till skillnad ifrån när jag inte jäser framtill är inte så stora. Självklart tar jag det lite lugnare, kör inga super tunga pass och satsar inte på några mästervikter. Men det är inte riktigt jag heller att bara "rehabträna" heller. Jag ligger nånstans mellan 8-12 reps och kör ganska tungt fortfarande i förhållande såklart till vad jag klarar av, men jag grimaserar snyggt och svettas som en tok som vanligt... :D Jag kör oftast 3 set + ev uppvärmning på varje övning, och varje muskel delar jag upp på ca 2-4 övningar. Jag gillar och har alltid föredragit de fria vikterna med hantlar och stänger ist för alla maskiner. Så igår på bicepspasset körde jag stående bicepscurl med stång, sittande på bänk med hantlar och stående med "curl med rep" (heter det så?), axlar hörde jag vanliga sittande pressar med hantlar, enarms hantellyft åt sidan, drag mot hakan med stång, hantellyft bakåt och bakvända axlar i pecdecken. Som ni märker så är jag inget proffs på de olika maskinerna och övningarna, men jag tror ni förstår vad jag menar ;o) Efter detta bra & svettiga pass hoppade jag upp på trampmaskinen i 20 minuter, det gäller att passa på när ångan är uppe. Jag avslutade med en solning, som var det mest osköna jag har varit med om. Min rumpa måste ha vuxit en eller tom två strl sen sist..för det var inte skönt nånstans. Jag låg o svankade och fick ont i ryggen, så efter 16 minuter (av 22) gav jag upp. Jäkla ass helt enkelt. Finns det nåt bättre än att traska till bilen och slurpra i sig en god och välförtjänt proteindrink efter ett bra pass? Nja, inte tror jag det. Idag har jag vila ifrån gymmet, jag sitter och räknar kcal....på ett kostschema till en tjej. Lite arbete efter arbetet helt enkelt!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Anledningen till att man inte ska träna hårt under graviditeten är för att allt syre går till musklerna och inget till bebisen, tycker det är en rätt bra anledning till att ta det rätt lungt eller? Inget behöver gå till överdrift, men är det värt att ta i för kung o fosterland på gymmet eller äta mat som inte bör ätas om man kan göra stor skada på sitt barn?

hanna sa...

Va fin du är Millan! Du ser iaf ut som en gudinna trots dina krämpor =)

Jessica sa...

Åh va ja känner iden den grejen på gymmet.. Folk stirrar å man vet ej om de vet att man e preggo eller bara tjockat på sej.. =P Ja körde på på gymmet tom v 36, dock mest kondis på slutet..Sen kom vår grabb ut å guu va lätt de va att ha med han på gymmet tills han fick en egen vilja.. Passa på i början om du vill å orkar sen när de inte nöjer sej å sitta i bilstolen så blir de inte lika lätt men man fixar de alltid.. =)
All lycka till er, som snart har en liten bebbe, underbar tid.. Tufft men mer underbart så de tuffa glömmer man..

Millan sa...

Anonym:
Självklart håller jag med dig till 110%. Jag vet att syret ska gå och går till bebben i första hand och det märks tydligt bara jag är ute och går, jag blir anfådd på två sekunder. Men jag tror inte att varken jag eller bebisen mår bra av att vara helt inaktiva heller. Mer rörelser = mer syre i omlopp. Men lagom är absolut bäst. Och det är så jag tänker och kör nu. Även om jag tar i och kämpar, så är det på de omständigheterna och nivån jag är i nu. Så länge jag mår bra allt känns ok så är det ingen fara sa min barnmorska. Jag kan lova dig att min bebis går i första hand, jag har väntat på honom/henne i typ "7 år", så vill hon/han eller min kropp att jag ska ta det lugnt sakta ner så kommer jag självklart att göra det! I promise You :D

Hanna:
Tack snälla du ;)

Jessica:
Tack för tipsen, ska komma ihåg det :)Jag lääängtar så mycket till i augusti.

Anonym sa...

Hej... Har ni försökt att bli gravida i 7 år... ???
Grattis till lilla bebis , stort grattis, älskar att läsa din blogg om träning o kost.... Stort lycka till med allt :-)
Hanna

Anonym sa...

Härligt att du tränar även under graviditeten:)ska själv ha om en månad o har styrketränat hela tiden .Barnmorskan tycker det är bra att styrketräna o träna då man är gravid...

Jessica sa...

Så lite så, har spanat in din blogg ett bra tag så kul att se en fitness tjej gravid..Ja ville satsa mer på träningen då innanja blev gravid men kom inte så långt då vi blev gravida fort..Men precis när man fått barn så glömmer man allt, på ett underbart sätt..Ja fick mars 2010 tog semester från träningen fram till aug, men hade man börjar tidigare hade de varit lättare då de små bara sover lr iaf är nöjda var som, bilstolen på gymmet e en mycket lätt sak =)
All lycka till er.. följer din blogg med spänning ååh ryser när ja tänker på vilket underbar tid ni kommer ha när liten kommer ut.. såå stort...
Ta hand om er tre..

Millan sa...

Hanna:
Nej, vi har inte försökt att bli gravida i 7 år. Det jag menade var att jag har varit "redo" i år, men inte Daniel;)
Men nu är vi laddade och taggade till tusen båda två :)

Jessica:
Åhhh, vad jag längtar lite extra nu när du skriver så.
Jag lovar att jag kommer försöka hålla igång så mycket jag orkar och kan, fram tills han/hon kommer.
Kram